ساینس دایرکت چیست

ساینس دایرکت چیست

ساینس دایرکت چیست

ساینس دایرکت چیست :

ساینس دایرکت (ScienceDirect ) وب سایتی است که دسترسی مبتنی بر اشتراک را به پایگاه داده بزرگی از تحقیقات علمی و پزشکی فراهم می کند. این مجموعه شامل بزرگترین مجموعه الکترونیکی جهان از متن کامل و اطلاعات کتابشناختی در زمینه علوم ، فناوری و پزشکی است.

ساینس دایرکت (ScienceDirect ) یکی از شرکت های تابعه الزویر ، بزرگترین ناشر علمی جهان است. توسط ناشر انگلیسی-هلندی Elsevier اداره می شود. در مارس 1997 راه اندازی شد که شامل بیش از 15 میلیون مقاله علمی است. بیش از 900000 مقاله در ساینس دایرکت دسترسی آزاد دارند. مقالاتی که دسترسی آزاد منتشر شده اند به طور آزاد برای خواندن ، بارگیری و استفاده مجدد در دسترس همه قرار می گیرند.

خلاصه مقاله به صورت رایگان در دسترس است ، اما دسترسی به متن کامل آن (به صورت PDF و برای انتشارات جدیدتر ، همچنین HTML ) به طور کلی نیاز به خرید اشتراک یا پرداخت از طریق بازدید دارد.

اگرچه تمرکز اصلی ساینس دایرکت بر علوم پایه ، فنی و پزشکی است ، اما تعداد زیادی مقاله و مجله در مورد علوم انسانی و اجتماعی نیز در آن وجود دارد.

Elsevier’s History

نام الزویر در سال 1580 ، هنگامی که لویی الزویر شروع به فروش کتاب به دانشجویان کرد ، مطرح شد. الزویر یکی از اولین ناشرانی است که مجله ها و کتاب های علمی را منتشر می کند. دفتر مرکزی الزویر در آمستردام ، هلند است. الزویر ناشر پیشرو چندرسانه ای است. این شرکت محصولات و خدمات پزشکی ، علمی و فنی را در سراسر جهان منتشر می کند. یکی از این سرویس ها پایگاه داده ScienceDirect است.

در آرم الزویر ، یکی از معروف ترین آلبوم های جهان ، پیرمردی مشغول چیدن انگور از یک درخت است. تاک دور درخت نارون پیچیده شده است. در لوگو متنی وجود دارد ، “non solus” ، به معنی “تنها نیست”. در تاریخ رسمی الزویر آمده است که این آرم رابطه ناشر و محقق را نشان می دهد. درخت نارون ، که نماد ناشر است ، باید از انگور ، که نماد محقق برای تولید میوه است ، پشتیبانی شدیدی داشته باشد.

طبقه بندی ژورنال ساینس دایرکت

به طور کلی ، مجلات این پایگاه داده در چهار گروه اصلی طبقه بندی می شوند:

1-علوم و مهندسی فیزیک: مهندسی شیمی ، علوم کامپیوتر ، انرژی ، متالورژی ، ریاضیات ، فیزیک و نجوم

2-علوم زندگی: بیوشیمی ، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی ، محیط زیست ، ایمونولوژی و میکروبیولوژی

3-علوم بهداشتی: علوم دارویی ، دامپزشکی ، پزشکی و دندانپزشکی

4-علوم اجتماعی و انسانی: هنرها ، تجارت ، مدیریت ، حسابداری و اقتصاد ، روانشناسی ، علوم اجتماعی

جستجوی ساینس دایرکت

ویژگی های پایگاه داده ساینس دایرکت شامل گزینه های جستجو است که به محض افزودن مقاله مربوط به زمینه ای که انتخاب کرده اید به پایگاه داده برای شما ارسال می شود.

برای جستجوی آسانتر ، ساینس دایرکت محتوای علمی خود را بر اساس موضوع ، به ترتیب حروف الفبا طبقه بندی کرده است ، به طوری که دانشجویان و محققان می توانند به راحتی حرف اول موضوعی را که می خواهند پیدا کنند ، جستجو کنند.

مطلب پیشنهادی :  مقاله علمی در دنیای امروز چقدر اهمیت دارند؟

همچنین ساینس دایرکت این امکان را برای محققان فراهم کرده است که علاوه بر جستجوی موضوع ، با کمک برخی از دسته های ذکر شده در زیر ، منابع مورد نیاز خود را نیز جستجو کنند:

جستجوی کلمات کلیدی: محققان می توانند با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع تحقیق یا علاقه خود در صفحه اصلی ، به مقالات مرتبط دسترسی پیدا کنند.

جستجوی نام نویسنده: ویژگی دیگر جستجوی مطالب با نام نویسنده برای یافتن تمام مقالات نوشته شده توسط آن نویسنده است.

ژورنال / جستجوی نام کتاب: محققان می توانند با جستجوی نام کتاب یا ژورنال مورد نظر خود ، مستقیماً به آن دسترسی پیدا کنند.

اسکوپوس (Scopus) و ساینس دایرکت (Science Direct) چه تفاوتی دارند؟

ساینس دایرکت (ScienceDirect) و اسکوپس (Scopus) هر دو پایگاه‌های داده‌ای علمی با دسترسی اشتراکی هستند که صاحب آنها انتشارات الزویر (Elsevier) است.

ساینس دایرکت (Science Direct):

ساینس دایرکت یک سایت انتشار است. جایی است که ژورنال‌ها مقالات اصلی کامل و پایانی خود را قرار می‌دهند.

اسکوپوس (Scopus):

اسکوپس یک سایت نمایه‌سازی است که تنها شامل چکیده‌ها است.

برای ورود به پایگاه علمی Sciencedirect بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.sciencedirect.com

تفاوت  بین اسکوپوس و ای اس ای:

رقابت بین دو پایگاه داده بین المللی و چند رشته ای ، به عنوان مثال Scopus و WOS ، محققان را برانگیخت تا آنها را برای شناسایی شباهت ها و تفاوت های آنها مقایسه کنند.

محققانی که قصد دارند مقاله خود را منتشر کنند ، به دنبال مجلات نمایه شده توسط شرکت های معتبر نمایه سازی مانند Clarivate Analytics ، Elsevier ، PubMed ، Google Scholar و EBSCO هستند.

نمایه سازی ژورنال به حفظ اخلاق و کیفیت از نظر انتشار و افزایش دید ، اعتبار ، در دسترس بودن و میزان خوانایی مقاله کمک می کند.

رقابت بین دو پایگاه داده بین المللی و چند رشته ای ، Scopus و WOS ، محققان را برانگیخت تا آنها را برای شناسایی شباهت ها و تفاوت های آنها در نظر بگیرید.

همانطور که در پستهای قبلی بحث شد ، مجلات می توانند با “نمایه سازی” نشریات خود توسط یک یا چند پایگاه داده پیشرو ، میزان دسترسی و تأثیر آنها را افزایش دهند.

برای نشان دادن این موضوع ، فرض کنید که شما در حال خرید اتومبیل هستید ، فروشنده گزینه های داشتن آن خودرو را برای شما توضیح می دهد و می گوید: این خودرو دارای گواهی ایمنی از یک کشور اروپایی یا گواهی ضد سرقت از یک شرکت برجسته است. برای اینکه شما مطمئن شوید که سازنده خودرو گواهینامه های معتبری برای این محصول دریافت کرده است به لینکهای معتبر نشان دهنده گواهی های فوق مراجع می کنید

مطلب پیشنهادی :  لیست مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد

در صورت فرآیند انتشار مقاله ، کاملاً مشابه خرید یک ماشین خوب است. نمایه ها، استانداردها و گواهینامه هایی هستند که ژورنال ها در صورت انطباق با مجموعه ای از اصول و قواعد قابل اجرا برای هر نهاد نمایه سازی ، موفق به دریافت آن نمایه می شوند.

نمایه سازی ISI

تامسون رویترز یک مجتمع رسانه ای چند ملیتی کانادایی است که دارای تعدادی زیر مجموعه است که یکی از آنها پایگاه داده علوم وب (WOS) است. WOS در ابتدا توسط انستیتوی اطلاعات علمی (ISI) تولید شده و هم اکنون توسط Clarivate Analytics نگهداری می شود. مجلات WOS شاخص های زیر را ارائه می دهند: شاخص استنادی علوم اجتماعی ، شاخص استناد به علوم و علوم انسانی ، شاخص استناد علوم گسترش یافته و شاخص استنادی منابع نوظهور اخیراً اضافه شده.

مقالاتی که در این پایگاه داده نمایه می شوند ، به عنوان مقالات ISI معروف هستند. WOS دارای دو نوع ژورنال است: یكی دارای Impact Factor (JCR Journals) و دیگری بدون

Impact Factor (ISI Journals Listed). برای اطمینان از نمایه شدن یک مجله در موسسه تامسون رویترز می توانید به این لینک مراجعه کنید.

اسکوپوس

Scopus بزرگترین پایگاه داده های چکیده و استنادی جهان از ادبیات تحقیقاتی است که توسط همتا بررسی می شود. در سال 2004 توسط الزویر معرفی شد و شامل بیش از 20500 عنوان از بیش از 5000 ناشر بین المللی است.

در کل ، اسکوپوس 3500 مجله علمی را نمایه سازی کرده است. Scopus یکی از محصولات الزویر است و استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت دارد.

برای اطمینان از نمایه شدن یک ژورنال در Scopus می توانید به این لینک مراجعه کنید.

Scopus در مقابل WOS

Web of Science (WOS) تا سال 2004 تنها پایگاه داده بین المللی و چند رشته ای بود. الزویر Scopus را در سال 2004 به عنوان جایگزینی مناسب برای WOS معرفی کرد. این دو پایگاه داده برای فهرست بندی مجلات معتبر از جنبه های مختلف مقایسه شده است.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی ، هیچ معیار مشخصی برای رتبه بندی این دو نهاد نمایه سازی وجود ندارد. هر دو مزایایی نسبت به دیگری دارند. ISI ، به دلیل سابقه بسیار طولانی تر و تنها ارائه دهنده اطلاعات ، هنوز در سراسر جهان محبوبیت بیشتری دارد ، با این حال ، پیشرفت علمی برخی از کشورها با تعداد مقالات منتشر شده در Scopus اندازه گیری می شود. همچنین لازم به ذکر است که مجلات با اعتبار علمی بالا معمولاً توسط Scopus و WOS نمایه می شوند.

 

تز آنلاین برندی متفاوت در خدمات پایان نامه و مشاوره پروپوزال با همکاری اساتید برجسته ایران

مشاوره پروپوزال دکتری و مشاوره پروپوزال ارشد و مشاوره انجام پایان نامه ارشد و مشاوره انجام پایان نامه دکتری

تلفن مشاوره 09199631325 می باشد (پایان نامه و مقاله)

افزودن یک دیدگاه